En dan lig je in de tandartsstoel, klaar voor een behandeling. De tandarts of mondhygiënist zet de stoel overeind en begint een gesprek met jou. Dit kan soms zenuwslopend zijn, maar uiteindelijk draait het allemaal om jouw gezondheid. Een goed gesprek kan leiden tot waardevolle adviezen voor behandelingen en leefstijlveranderingen. Maar wat maakt een gesprek echt goed en nuttig?
Dr. Wanda de Kanter en Dr. Pauline Dekker, beide experts op het gebied van gezondheid, hebben zich verdiept in de kunst van gespreksvoering tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kan een zorgverlener advies geven op een respectvolle en begripvolle manier? Als patiënt wil je tenslotte niet belerend of betuttelend behandeld worden. Het is belangrijk om als patiënt kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners en hoe je wilt worden benaderd door hen.
In een video die opgenomen is in een tandartspraktijk, laten Wanda de Kanter en Pauline Dekker een rollenspel zien voor tandartsen en mondhygiënisten. Ze tonen twee verschillende gesprekken: een slecht voorbeeld (met humor) en een behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze introduceren een wetenschappelijk bewezen methode voor zorgverleners om patiënten te begeleiden naar gezondere keuzes zonder hen te kleineren of belerend te zijn. Het onderwerp van het gesprek is 'Stoppen met Roken', maar de lessen zijn universeel toepasbaar. Bekijk de video
hier en leer hoe effectieve communicatie het verschil kan maken in de relatie tussen zorgverlener en patiënt.